تصویربرداری هوایی

تصویربرداری هوایی
۱ ستارهدو ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (13 votes, average: 4٫15 out of 5)
Loading...

تصویربرداری هوایی یکی قدیمی ترین روش های فیلمبرداری در جهان است. از زمانی این نوع فیلمبرداری را با بالن انجام میدادند روزگارانی سپری شد تا از کایت و هواپیما و هلیکوپتر امروزه به پرنده های هدایت پذیر از دور (پهپاد) تبدیل شده است. تصویربرداری هوایی را ابتدا هلی شات می نامیدند چرا که غالبا با هلیکوپتر فیلمبرداری میشد. این روزها حتی کودکان هم پرنده هایی دارند که جایگزین آدم آهنی و ماشین کنترلی های سابق برای آنها شده است. این پرنده ها بسته به امکانات و قابلیت هایی که دارند قیمت های متفاوتی دارند و به همین نسبت هدایت آنها نیز پیچیده تر میشود. به نحوی که پهپاد هایی که با آنها تصویربرداری هوایی انجام میشود ممکن است نیاز به یک خلبان ماهر داشته باشد. چراکه بسیار مهم است که یک پرنده ۲۰۰ میلیون تومانی سالم به آشیانه بازگردد!

پادان و تصویربرداری هوایی

پادان فیلم یکی از پیشتازان تصویربرداری هوایی ست. ما چندین پرنده فیلمبرداری برای این نوع کار در اختیار داریم. همچنین چندین تیم برای انجام پروژه های مختلف با ما همکاری می کنند. با توجه به سطح تصویر درخواستی می توانیم فیلم هوایی شما را انجام دهیم. تجربه خوب، نگاه دقیق و سنجش شرایط کار از عوامل مهم موفقیت پادان در تصویربرداری هوایی است. هر پلان میتواند تاثیر ژرفی بر مخاطب داشته باشد. نگاه ما به این تصاویر برخلاف بسیاری دیگر فقط فیلم از بالا نیست. این نوع فیلمبرداری باید با نگاه ظریف انجام شود. بسیاری از بهترین و به یادماندنی ترین پلان های سینمای جهان تصاویر هوایی بوده اند، آیا آنها فقط تصویری از ارتفاع هستند؟! بخشی از نمونه تصویربرداری هوایی ما را می توانید در صفحه « نمونه فیلم هوایی » ببیید.

"<yoastmark

انواع پرنده های فیلمبرداری

پهپادهای فیلمبرداری، بسته به نیاز استفاده کننده انواع و اقسام مختلفی دارند. برخی دارای ۴ ملخ، برخی ۶ یا ۸ و یا ۱۰ ملخ می باشند. در بعصی از آنها دوربین از کارخانه نصب و راه اندازی شده است و بعضی دیگر محدوده ای از وزن را مشخص می کنند که استفاده کننده بتوان دوربین نصب کند. بعضی از پهپاد ها یک کنترل جدا برای تصویربردار دارند و کنترلی دیگر برای خلبان. اما در گروهی دیگر هر دوکار را یک کنترل انجام میدهد. تصویربرداری هوایی کار پهپاد ها را سخت کرده است. چرا که یکی از ملزومات پلان خوب، بدون لغزش بودن است و این امر بر روی زمین صاف و ثابت هم به سختی میسر می شود چه برسد به هوا! اما چگونه این پرنده ها تصاویر نرم و بدون لرزش می گیرند؟

گیمبال در تصویربرداری هوایی چیست؟

گیمبال یک استبیلایزر است که از روش ژیروسکوپ برای ثابت نگه داشتن دوربین استفاده میکند. یک گیمبال از سه یا شش محور میچرخد تا هسته مرکزی آن حرکت نکند. مانند وقنی که یک بطری آب را به آرامی کج میکنید ولی آب درون آن در زاویه گرانش زمین باقی می ماند.

"عملکرد

پرنده هر چقدر حرکت کُند و بلرزد دوربین به کمک گیمبال خود را در لِوِل تعیین شده ثابت می ماند. این همان تکنولوژی ست که در تصویربرداری زمینی برای استبیلایزرهایی مانند اُزمو، رونین و موویی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در آسمان در شرایط باد و پرواز های سختِ تصویربرداری هوایی، گیمبال در وضعیت خود نسبت به افق ثابت می ماند. هر چه وزن دوربین کمتر باشد این عملکرد دشوار تر می شود. گاهی در تصویربرداری هوایی پرنده برای پرواز در باد تا ۴۵ درجه خود را خم می کند اما دوربین در جای خود ثابت می ماند. لازم به ذکر است که پیشرفته ترین پهپاد ها هم در طوفانهای شدید نمی توانند کاملا بی حرکت بمانند. ولی با پیشرفت تکنولوژی روز به روز این وضعیت بهبود پیدا میکند. و چیزی که امروز در اختیار ماست حاصل تکامل قدم به قدم این دوربین های پرنده جذاب می باشد.

دلیل محبوب شدن عکس و تصویربرداری هوایی

نمایی از آسمان شروع می شود و رفته رفته به زمین نزدیک می گردد. ساختمان ها نمایان می شوند، خودروها قابل تشخیص می شوند و بیننده از نمایی که کیلومتر ها دور از سطح زمین است به مجموعه شما نزدیک می شود. این پلان به شدت تاثر گذار است.

"<yoastmark

اما نماهای تصویربرداری هوایی فقط به این ختم نمی شود. فیلمبرداری از درون سوله ها کارخانه ها، مناطقی که فیلمبردار نمی تواند آنجا حضور یابد، جای جولان پرنده هاست. این روزها با پیشرفت تکنولوژی در تصویربرداری هوایی بسیاری از کارگردانان ترجیح می دهند به جای تراولینگ و تجهیزات حرکتی زمینی از این پهپادها استفاده کنند. زیرا حرکت آنها بعضا از حرکت روی ریل نرم تر و آزاد تر است.

تفاوت میان پهپادها

پرنده های متفاوتی برای کار تصویربرداری هوایی وجود دارد. این دستگاه ها در زمینه های بسیار گوناگونی با یکدیگر متفاوتند. به عنوان مثال چند فاکتور مهم و متغیر در پرنده ها را در اینجا نام می بریم.

تعداد ملخ در تصویربرداری هوایی

تعداد ملخ در پرواز و سنگینی پرنده بسیار مهم است. تعداد ملخ ها قدرت مانور و قدرت حمل دستگاه را مشخص می کند. هرچه دوربین سنگین تر باشد برای برخاستن شدن احتیاج به دستگاهی با تعداد ملخ های بیشتر هست.  وقتی تعداد ملخ بیشتر باشد پرنده راحت تر می تواند کنترل تصویربرداری هوایی را حفظ کند.

ماژول دوربین

سیستمی که دوربین را بر روی پهپاد نگه میدارد می تواند قابلیت های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است یک تصویربردار مجبور باشد برای پن زدن (حرکت دوربین در محور افق) دوربن را بچرخاند اما اکثر ماژول های دوربین های حرفه ای دارای سیستم پن و تیلت هستند و شما جدا از کنترل پرنده دوربین را کنترل می کنید. چرا که چرخش تصویری با پرنده اعوجاج در تصویر ایجاد می کند.

تصویربرداری هوایی
تصویربرداری هوایی در پروژه فولاد شاهرود

نوع دوربین فیلمبرداری

دوربین های مختلفی توسط شرکت های سازنده پرنده های تصویربردار (که مهمترین آنها شرکت DJI است) بر روی این دستگاه ها نصب می شود. برخی کیفیت HD بعضی دیگر Full HD یا ۴K و حتی ۸K. بعضی از آنها قابلیت گرفتن تصاویر RAW دارند و بعضی دیگر نه. پهپاد های تصویربرداری هوایی که برای فیلم های سینمایی استفاده می شوند دوربین ندارند و می توان دوربین هایی مانند RED و ALEXA که وزنی در حدود ۱۶ کیلوگرم دارند را روی آنها ستاپ کرد. این پرنده ها غالبا بیش از ۱۰ ملخ دارند.

GPS و بازگشت به آشیانه

اغلب پرنده های حرفه ای این قابلیت را دارند. نقطه پرواز توسط ماهواره های GPS در حافظه دوربین می ماند و اگر ارتباط پرنده با کنترل قطع شد اتوماتیک به مکان پرواز برمیگردد. هنگام کم شدن باطری، دستگاه اخطار میدهد و اگر توسط خلبان نادیده گرفته شود اتوماتیک به آشیانه باز میگردد که از کِرَش کردن احتمالی جلوگیری شود.

کار را به ما بسپارید

پادان با داشتن سابقه طولانی در تصویربرداری هوایی امادگی همکاری برای پروژه های صنعتی و تبلیغاتی را دارد. ما زمانی با هلیکوپتر تصویر می گرفتیم و اکنون پشرفته ترین پهپاد ها را در اختیار داریم. همکاران ما در بخش تصویربرداری هوایی پادان فیلم، تبحر کم نظیری در پرواز و هنر تصویربرداری دارند. پس با خیالی آسوده کار را به ما بسپارید و فعالیت خود را از آسمان تماشا کنید.