دسته‌بندی: فیلم و تیزر

ساخت تیزر تبلیغاتی

ساخت تیزر تبلیغاتی در موسسه پادان در سطح بین المللی و با هزینه های منطقی انجام میشود. موسسه فرهنگی هنری پژوهش و اجرای دستاوردهای نو یا به اختصار «پادان» از جمله موسسات فرهنگی هنری چند منظوره در کشور میباشد که با پروانه فعالیت به شماره ۷۰۹۹ رسما مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران است. ما با ۱۴ سال سابقه فعال در سینما، تلویزیون و  ساخت بیش از ۷۰۰ تیزر و فیلم صنعتی تبلیغاتی، به گواه مشتریان مان از بهترین ها، در این زمینه هستیم. برای آشنایی بیشتر شما با تاثیرات علمی ساخت تیزر تبلیغاتی در زیر به تفصیل مطالبی ارائه شده است.

برای دیدن بخشی از نمونه کارهای گروه هنری پادان میتوانید به لینک نمونه کارها مراجعه فرمایید. هر چند در خلال متن برخی از نمونه کار ها آورده شده است.

چرا برای ساخت تیزر تبلیغاتی پادان را انتخاب کنید؟

گروه هنری پادان متشکل از بهترین های هنر تصویر ایران است. افرادی که پس از سال ها تحصیل علم سینما و رسانه ، در کنار متخصصین تبلیغات و بازرگانی و اخذ جوایز بیم المللی اکنون از بهترین های ساخت تیزر تبلیغاتی هستند. کار های پادان را در تلویزیون و فضای مجازی دیده اید. ما تیزرهای زیادی کار کرده ایم و اکنون با شما هستیم. چند دلیل قانع کننده برای انتخاب پادان نسبت به سایر سازندگان تیزر

حذف واسطه های صدا

ما بزرگترین مرجع ضبط نریشن و صدای تیزر در ایران هستیم. این بدین معناست که بسیاری از کسانی که متقاضی ساخت تیزر تبلیغاتی شما هستند برای هماهنگی و ضبط با گویندگان، باید با ما تماس بگیرند. کار کردن با پادان شما را چندین قدم جلو می اندازد. پادان انتخاب اول دوبلورها، گویندگان بزرگ، مشهور و صدا آشنا و حتی جوانان خوش صدا ست. صفحه نمونه صدای گویندگان را از دست ندهید تا با قدرت ما در امر مهم نریشن فیلم آشنا شوید.

در اختیار داشتن تمام تجهیزات ساخت

پادان بروزترین و کارآمد ترین ابزار ساخت فیلم را در اختیار دارد. اکثریت قریب به اتفاق شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی ابزار خود را با چندین واسطه تهیه می کنند. این امر هم سبب افزایش حدودا دو برابری هزینه های شما می شود و هم این مشکل را به همراه خواهد داشت که تضمینی برای سالم بودن وسائل حساس فیلمبرداری وجود ندارد. ما با نیاز سنجی کار شما بهترین امکانات را برای ساخت تیزر تبلیغاتی تان به کار خواهیم گرفت.

ایده های بکر و هنر نزد هر کسی نیست

تیم پادان را افرادی تشکیل می دهند که بسیار در کارشان موفق بوده اند. در جشنواره های بین المللی ستوده شده اند و اثر گذاری را خوب می شناسند. این بسیار متفاوت است از افرادی که با دوره های فشرده عملکرد دوربین ها را یاد می گیرند. کسانی که در نهایت میتوانند اپراتورهای خوبی باشند. اما ظرافت های کار ساخت تیزر تبلیغاتی ست که یک آگهی را جاودانه می کند.

ما ساده ایم اما کار بلد

ما دفاتر چند طبقه آنچنانی نداریم. ما با بنز و بی ام و به ددفاتر شما نمی آییم که بگوییم ما اینیم. ما پول اینچنین تجملاتی را از شما نمیگیریم. ما کارمان را انجام میدهیم به بهترین نحو. این همان چیزی ست که اغلب مشتریان ما دوستان ما شده اند. این را نمونه کارهای ما گواه می دهد.

تولید بی کیفیت ارزان نداریم

حتما این ضرب المثل آسیای شرقی را شنیده اید که می گوید ما هنوز آنقدر پولدار نشده ایم که جنس ارزان بخریم! حکایت ساخت تیزر تبلیغاتی ارزان هم همین است. به پیشنهاد های خیلی ارزان شک کنید. چون در نهایت شمایید که درگیر کشمکش با کلاه برداران خواهید بود و از همه بدتر کار خوبی نخواهید داشت. از آژانس ها بخواهید پشت صحنه کارهایشان را به شما نشان دهند. چراکه این روزها بسیار رایج شده است که نمونه کارهای دیگران را به جای کار خود نشان می دهند. اگر سری به سایت های بزنید تیزرها و عکس های پادان را به وفور خواهید یافت. اگر چه اجازه سو استفاده به کسی نمی دهیم اما این کار آنها برای ما بهترین تبلیغ است.

ما قیمت های شفافی داریم

ما پس از سالها تلاش سامانه ای راه اندازی کردیم که برای ساخت تیزر تبلیغاتی و فیلم صنعتی به شما پیش فاکتور می دهد. تمتمی موارد درخواستی شما به توضیحات اصلاحات تخصصی در این سامانه وجود دارد و شما می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. شفافیت و صداقت راز موفقیت و افتخار ماست. از لینک زیر می توانید وارد سامانه تعرفه شوید.

سامانه برآورد هزینه پادان
تیزر تبلیغاتی فیلمی کوتاه است که به روش تیزر ساخته شده است. اما تیزر چیست؟ تیزر ، روشی در ارائه آنونس فیلم ها بوده است که از آن به عنوان یک تکنیک دراماتیک در ساخت فیلم ها استفاده می شد. در این تکنیک با نشان ندادن هدف یا موضوع فیلم ، حس کنجکاوی مخاطب برانگیخته می شد و در طول پخش تیزر ، بیننده همواره این سوال برایش پیش می آید که موضوع فیلم چیست؟ به مرحله ایجاد سوال در اصطلاح فیلمسازی «تیزینگ» گفته می شود . پس از این مرحله ، مرحله «اوپنینگ» می باشد که همان باز شدن بخشی از موضوع است. که در آن بخش مختصری از فضای فیلم نشان داده می شود. اما ساخت تیزر تبلیغاتی در کشور ما اصطلاحی ست که به پیام های بازرگانی اطلاق می شود. شاید دلیل استفاده از نام تیزر در آگهی تبلیغاتی ، کوتاه بودن و ایجاد حس کنجکاوی در بیننده یا شنونده باشد.

ساخت تیزر تبلیغاتی و پادان

فرصت کوتاه است! باید در چیزی حدود حداکثر ۳۰ ثانیه همه چیز را گفت! ساخت تیزر تبلیغاتی خوب به غایت دشوار است و نیاز به تخصص و هنر دارد. گروه هنری پادان با بهره گیری از ابزار پیشرفته، سناریوی حرفه ای و اصولی، پرداخت جلوه های ویژه و دقت فراوان تیزر تبلیغاتی را به یکی از تبحرهای خود تبدیل کرده است.

پادان یک گردهمایی هنری است و در موسسه ما از ارقام نجومی تیزر تبلیغاتی خبری نیست. چرا که ما علاوه بر در اختیار داشتن ابزار انحصاری ، از اتاق فکر قدرتمندی نیز برخورداریم. متخصصین رشته های هنر ، روانشناسی و بازاریابی که در پادان حضور دارند ، با میانبرهای اقتصادی و خلاقیت های هنری، از لحاظ هزینه ، کیفیت و از همه مهمتر تاثیرگذاری مناسب، راه را برای شما هموار کرده است.

تعرفه ها

پادان نه تنها تعرفه ثابت و لیستی برای ساخت اعلام نمیکند بلکه با این کار که توسط برخی سایت ها انجام میشود کاملا مخالف است. چرا که هر پروژه ای منحصر به خودش می باشد و به تبع هر کاری هزینه های کم و زیاد خودش را خواهد داشت. اما پادان این اطمینان را میدهد که به هیچ عنوان هزینه اضافی از مشتریان خود دریافت نخواهد کرد و فقط طبق تعرفه های مصوب ساخت تیزر تبلیغاتی عمل می کند. و این مدعی را سامانه برآورد ما ثابت می کند.  مشتریانی که با ما کار کرده اند گواهی میدهند که پادان به تیزر  به چشم هنری پربیننده می نگرد و رعایت نکات فنی و اصولی هنری، در عین حال قابل فهم بودن برای مخاطب و مطابقت داشتن با اصول روانشناسی صنعتی اولویت پادان در ساخت آگهی است.

همه چیز درباره ساخت تیزر تبلیغاتی

بازاریابی و تبلیغات در طول دوران حیات خود، ادوار گوناگونی را پشت سر گذاشته اند و رسانه های مختلفی را تجربه کرده اند امّا با روی کار آمدن رسانه های تعاملی دیجیتال و عرصه بزرگراه های اطلاعاتی، بازاریابی و تبلیغات، تحولی انقلاب گونه را در پیش رو دارند که متأثر از سلطنت رسانه ها بر جوامع بشری است. آری بازاریابی در آستانه مرحله ای است تحت عنوان سلطنت رسانه ها.

امروز ما در عصر ارتباطات به سر می بریم. دورانی که مشخصه بارز آن تلاش برای باورهای همگانی است. زمانی که ، با حضور شبکه های ماهواره ای و کامپیوتر فاصله نقاط کره زمین نامفهوم شده است. با وجود شبکه های کامپیوتری می توان از همین جا به طرف دیگر کره خاکی رفت، وارد کتابخانه ای در محله کوچکی در فلان شهر شد و سراغ یک جلد کتاب را گرفت. اکنون در هر لحظه هزاران کالای نو در سطح جهان وارد بازار می شود که کامل تر و کارآمدتر از قبل بوده است و تولیدکنندگان میکوشند تا بازارهایی برای محصولات خود پیدا کنند. در همین حال شاهد هستیم که شبکه های ماهواره ای علاوه بر پیامدهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ابزار ارزان، در سطح وسیع، برای کالاهای تجاری نیز ابزاری برای تبلیغ میباشد و کشورهای غربی با آوردن ماهواره ها به مشرق زمین، علاوه بر فرهنگ و علم، بازار فروش خوبی برای کالاهای خود پیدا کردهاند به طوری که شرکتهای بزرگ مثل تویوتا باید برای تبلیغ خود در این شبکه ها ساخت تیزر تبلیغاتی بدهند. اما در کشور ما، تبلیغات حیطه و شکل دیگری دارد و قابل مقایسه با شرکتهای غربی نیست (صاعدی، ۱۳۷۷). در واقع چهارمین M در بحث تبلیغات، رسانه است. این در حالی است که همانطور که در فصل گذشته گفته شد، بحث رسانه و ساخت تیزر تبلیغاتی دو بحث به هم مرتبط است که تنها به جهت این که ضرورتاً یک کدام را اول باید بررسی می کردیم، از این رو رسانه را به این فصل موکول کردیم. بهره گیری از رسانه های مختلف نیز به دلیل کارکردهای متفاوت آنها مختلف است. رسانه های مخلتف به دلیل تأثیرات منحصر به فردی که بر روی مخاطب می گذارد، واکنشهای متفاوتی را نیز منجر میگردد. مهمترین تمایزی که بین انواع گوناگون رسانه می توانیم قایل شویم تمایز بین رسانه های پخشی (رادیو و تلویزیون) و رسانه های چاپی (روزنامه و مجله ها) است. برای انتقال نمادها و تصورات، رسانه های پخشی نظیر رادیو و تلویزیون مناسب تر به نظر میرسد، اما در ارایه اطلاعات تفصیلی و دقیق این دو رسانه به اندازه رسانه های چاپی مناسب نیستند. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که برای ایجاد یک فضا و روحیه در مخاطب و یا به وجود آوردن یک احساس مثبت تلویزیون اثربخش تر به نظر می رسد، این در حالی است که برای ارایه اطلاعات دقیق و تفصیلی تر رسانه های چاپی مناسبتر است (اسال، ۱۹۹۸). از ضروریات مهم برای فردی که قصد برنامه ریزی در مورد رسانه را دارد، داشتن ذهنی باز و فعال است، زیرا باید بتواند در میان رسانه های مختلف بهترین رسانه یا رسانه ها را جهت کار تبلیغاتی خود انتخاب کند. از رسانه هایی نظیر تلویزیون و رادیو گرفته تا رسانه های بسیار جدید امروزی نظیر اینترنت، همه باید مدنظر برنامه ریز رسانه قرار گرفته و بتواند آنها را طبقه بندی کرده و بهترین آنها را که با مقاصد بازاریابی و ساخت تیزر تبلیغاتی شرکت درباره مشتری هماهنگ و متناسب است انتخاب نماید و به طرز کارآمدی از آنها بهره برداری کند (راسل و لین، ۱۹۹۹). مهمترین گامها برای انتخاب رسانه عبارت است از:

  • تعیین سطح پوشش، فراوانی رویت تیزر تبلیغاتی و نحوه تأثیر
  • انتخاب در میان انواع رسانه های مختلف عمده
  • انتخاب وسیله خاص ناقل تیزر تبلیغاتی
  • تصمیم درباره زمان بندی رسانه

تعیین سطح پوشش، فراوانی رویت و ساخت تیزر تبلیغاتی ، نحوه تاثیر

در انتخاب رسانه، تبلیغ کننده برای دستیابی به اهداف خود از تبلیغات، باید سطح پوشش، و فراوانی لازم دفعه های رؤیت تیزر تبلیغاتی را تعیین کند. سطح پوشش و یا به عبارتی رسایی رسانه درصدی از افراد موجود در بازار هدف است که در مدت زمان معین در معرض برنامه ساخت تیزر تبلیغاتی قرار میگیرند. برای مثال تبلیغ کننده ممکن است بخواهد در طول سه ماهه اول به هفتاد درصد از بازار هدف دسترسی پیدا کند. فراوانی، تعداد دفعه هایی است که به طور متوسط یک شخصی در بازار هدف در معرض آن قرار میگیرد. برای مثال ممکن است تبلیغ کننده علاقه مند باشد که این فراوانی به طور متوسط چهار بار باشد.

تبلیغ کننده باید درباره تأثیر رسانه نیز تصمیم بگیرد. تأثیر رسانه همان ارزش کیفی رؤیت آگهی بازرگانی است که از یک وسیله خاص منتقل می شود. برای مثال در مورد برخی از کالاها که دیدن آنها ضروری است، تأثیر تبلیغ تلویزیونی به مراتب بیش از تیزر تبلیغاتی های رادیویی است (کاتلر و آرمسترانگ، ۲۰۰۰).

فرض کنید کالای یک تبلیغ کننده مناسب بازاری با یک میلیون مصرف کننده باشد. هدف او دسترسی به هفتصد هزار نفر از این مصرف کنندگان (هفتاد درصد از این جمعیت یک میلیون نفری) است. چون هر مصرف کننده به طور متوسط سه بار در معرض تماشای آ قرار خواهد گرفت باید ۷۰۰.۰۰۰ × ۳ =۲.۱۰۰.۰۰۰ بار نوبت نمایش خرید شود. اگر تبلیغ کننده در پی نمایشهایی با درجه تأثیر ۱/۵ باشد، نیاز به خرید ۳.۱۵۰.۰۰۰ بار نمایش (۲.۱۰۰.۰۰۰ × ۱.۵)  دارد. حال اگر هر هزار بار نمایش با این درجه تأثیر هزینه ای معادل ده دلار داشته باشد، کل بودجه ساخت تیزر تبلیغاتی مورد نیاز دلار ۳۱۵۰ × ۱۰ = ۳۱۵۰۰ خواهد بود. به طور کلی هرچه تبلیغ کننده در پی دسترسی، فراوانی و تأثیر بیشتر باشد، به بودجه تبلیغاتی بیشتری نیاز خواهد بود (کاتلر و آرمسترانگ، ۲۰۰۰)

 

انتخاب در میان انواع رسان های مختلف

به منظور آن که ساخت تیزر تبلیغاتی به مصرف کننده یا گروه مورد نظر برسد یک حامل پیام مورد نیاز است. عامل رساننده این موضوع در امور تجارت و تولید را وسایل تبلیغاتی مینامند. کسی که تبلیغ می کند می تواند رأساً وسیله و حامل یام را تهیه نماید و از طریق تهیه کاتالوگها، علایم، عکسهای چاپ شده بزرگ و یا درست کردن غرقه های نمایش کالا و غیره به مقصود خود برسد. یا آنکه تبلیغ کننده میتواند از وسایل ارتباط جمعی بازرگانی از قبیل روزنامه ها، مجله ها، تلویزیون، رادیو، تبلیغات خارج از محیط، تبلیغات در وسایط نقلیه، راهنماهای تلفن و فیلمهای سینمایی استفاده کند (واتسون – ۱۹۶۹).

قدر مسلم این است که اهمیت انتخاب صحیح ساخت تیزر تبلیغاتی نباید نادیده گرفته شود زیرا بیشتر سهم هزینه تبلیغات بازرگانی مصر وقت همین وسایل میگردد. توفیق هر تلاش تبلیغاتی به طور مستقیم بستگی کامل به انتخاب وسیله جهت رساندن آگهی دارد. بنابراین انتخاب وسیله تبلیغ و طرح ریزی انتخاب وسیله یکی از اجزای مهم طرح تبلیغات بازرگانی به شمار میرود (سلاحی و تکیه، ۱۳۵۱). از این رو در زیر، هریک رسانه های عمده را به تفکیک مورد بررسی قرار داده و مزایا و معایب آن را برمی شماریم.

تلويزيون

بدون شک هرگاه صحبت از وسایل تبلیغات بازرگانی به میان می آید بیشتر رادیو و تلویزیون و به ویژه تلویزیون را در نظر مجسم می نمایید. دلیل این امر چنین است که رادیو و تلویزیون از هر نوع وسیله دیگر تبلیغ بیشتر مورد استفاده مردم واقع می شود. سالهای قبل از جنگ دوم جهانی و حتی چند سالی بعد از آن رادیو تنها وسیله ای بود که در بین مردم خودنمایی میکرد، تقریباً تمام خانواده های مغرب زمین به فراخور حال، برنامه های مورد علاقه خود را همراه با موزیکهای متنوع گوش میکردند. در این میان تلویزیون فقط جنبه بسیار تشریفاتی داشت و کمتر خانوادهای پیدا می شد که دارای تلویزیون باشد. اما امروز تلویزیون جای سابق رادیو را از نظر داشتن برنامه های گوناگون و بینندگان و شنوندگان مختلف اشغال کرده است (سلاحی و تکیه، ۱۳۵۱)

ساخت تیزر تبلیغاتی در ایران

تلویزیون در دنیا به ویژه در دهه اخیر پیشرفتهای زیادی را به لحاظ کمی و کیفی پشت سر گذاشته است. در کشور ما نیز در دهه اخیر شاهد پیشرفتهای زیادی به ویژه از نظر کمی و تعداد شبکه ها، در تلویزیون بوده ایم. شمار شبکه های تلویزیون از دو شبکه یک و دو به چندین شبکه تقریباً ملی رسیده است. شبکه سوم، شبکه چهارم، شبکه تهران، شبکه خبر و شبکه آموزش از دستاوردهای سالهای اخیر است که مخاطبان خاص خود را رفته رفته پیدا کرده است.

در واقع علاوه بر شبکه ۱ و ۲ که تقریباً مخاطبان عام دارد، شبکه سوم بیشتر زمان برنامه هایش اختصاص به ورزش دارد، شبکه چهارم بیشتر به امور تخصصی و علمی میپردازد که مخاطبان خاص خود را به ویژه با ارایه برنامه های زبان انگلیسی و فرانسه جذب کرده است. شبکه پنج نیز نسبت به شبکه ۱ و ۲ محدودتر است و مخاطبان ویژه خود را یافته است. شبکه خبر نیز همانطور که از نام آن پیداست مبادرت به پخش خبر می نماید و آن نیز طرفدارانی پیدا کرده است. با تعدد کانالهای تلویزیون، و تقسیم مخاطبان تا حدودی امکان دسترسی به مخاطبی که ما قصد ساخت تیزر تبلیغاتی برای او را داریم فراهم شده است.

مطلب پیشنهادی :پادان و ساخت فیلم واقعیت مجازی

تلویزیون که رسانه ای پیچیده و کاراست علاوه بر پخش برنامه های هنری (مانند فیلم سینمایی، مجموعه های تلویزیونی و…) مسوولیت تبلیغات موسسه های تجاری، اقتصادی و فرهنگی را نیز به عهده دارد. در تلویزیون ایران چند سال است که روزانه شبکه های مختلف دقایقی از ساعتهای پخش خود را به پخش فیلمهای تبلیغاتی می پردازد. البته متاسفانه پخش این برنامه های تبلیغاتی گاهی آنچنان طولانی است که حوصله بیننده تلویزیونی را سر می برد. این تبلیغات که تیزرهای تبلیغاتی نام گرفته است در نوع خود ویژگیهای منحصر به فردی دارد. منحصر بودن آن به دلایل متعددی بازمیگردد. مهمترین دلیل منحصر به فرد بودنشان این است که به ندرت از دستورات. ساخت یک برنامه تلویزیونی تبلیغاتی پیروی می کند (توکلی، ۱۳۷۷).

بیشتر این برنامه ها، طولانی و خسته کننده اند. گاهی اوقات زمان یک برنامه تبلیغاتی نزدیک به هفت یا هشت دقیقه ساخت تیزر تبلیغاتی می رسد. جالب اینجاست که بسیاری از تبلیغات تلویزیونی عیناً و بدون کم و کاست از رادیو پخش می شود. چیزی که بیشتر به یک شوخی تلخ می ماند. اگر صدا می تواند جور تبلیغ تلویزیونی را بکشد، دیگر تهیه کنندگان و سازندگان چنین فیلمهایی چه اصراری دارند که از رسانه تلویزیون استفاده کنند؟ شاید هم هنوز تفاوت رادیو با تلویزیون را نمیدانند؟ نکته دیگر این که بسیاری از تبلیغها از نظر ساختاری و بیانی مشابهت عجیبی با یکدیگر دارد. به گونه ای که می توان نام کالای مورد نظر را تغییر داد و نام دیگری به جای آن انتخاب کرد، (برای مثال کارخانه های مختلف دستگا های گرم کننده و سردکننده) و آب از آب هم تکان نخورد. حال در نظر بگیرید که بیننده تلویزیونی باید چنین برنامه های خسته کنندهای را قبل از تماشای برنامه مورد علاقه اش ببیند. در چنین موقعیتی دو نوع برخورد بیشتر متصور است. اول آنکه عدهای فرار را بر قرار ترجیح دهند و خود را از تلویزیون دور کنند و دوم آنکه به تمسخر، و گلایه از برنامه ها بپردازند که در هر دو صورت سازندگان آن متحمل ضرر شده اند (تو گلی، ۱۳۷۷).

اما در زمینه استفاده از ساخت تیزر تبلیغاتی میان برنامه، هر کشور قاعده های خاص خود را سینمایی هر دوازده دقیقه یکبار پخش می شود و همین نکته بارها سبب اعتراض بسیاری از منتقدان هنری شده است. در کشورهای اروپایی وضع پخش هم – مثل دیگر امور فرهنگی – متفاوت با دیگر کشورهاست. برای مثال در ایتالیا، سه شبکه دولتی RAI، به هیچ وجه زیر بار پخش میان برنامه به شکل شبکه های آمریکایی نمی روند. درحالی که شبکه های مخصوص از جمله TMC ها کاملا متکی به پیام هستند و مثلاً هنگام پخش مسابقه زنده فوتبال، حتی از لحظه ای که توپ برای چند ثانیه به خارج زمین رفته، برای یک آگهی کوتاه شده تأثیرگذار استفاده می کنند. با این معیار به نظر می رسند. تنها امیدواریمان در این نکته خلاصه می شود که با افزایش تیزرهای میان برنامه، صداوسیما لذت تماشای همین برنامه ها و فیلمهای نهچندان راضی کننده را از بینندگان نگیرد (آقابیگ، ۱۳۷۸).

ساخت تیزر تبلیغاتی هولدینگ محب
فیلم صنعتی هولدینگ محب

طبق نتایج یک نظرسنجی که اخیراً در کشورمان انجام گرفته است، ۶۱ درصد از پاسخگویان در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد برای ساخت تیزر تبلیغاتی یک کالا، رسانه ای را انتخاب کنند از کدام رسانه تبلیغاتی استفاده مینمایند؟ از تلويزيون به عنوان رسانه اؤل یاد کرده اند. پس از آن روزنامه ها و نشریه ها با ۱۶.۵ درصد مقام دوم را به خود اختصاص داده اند.

همان طور که گفته شد در مقایسه با سایر رسانه های تبلیغاتی، تلویزیون از قدرت خاصی برخوردار است. البته برخی معتقدند تلویزیون از همه رسانه های تبلیغاتی قویتر است، زیرا برای ایجاد ارتباط از تصویر، صدا و حرکت بهره میگیرد اما با این حال تلویزیون در ارایه تبلیغات مشکلاتی را نیز داراست. برخی از مشکلاتی که در تبلیغات تلویزیون به چشم می خورد عبارت است از انبوهی تبلیغات فراوان در تلویزیون که این موضوع مردم را نسبت به تبلیغ کنندگان و سازندگان تبلیغ آنها سردرگم می کند، از دست رفتن مخاطبان، هزینه های بالای تولید و پخش تبلیغ، کوتاه بودن زمان پخش برنامه تبلیغی و البته مشکل خاموش شدن تلویزیون هنگام ساخت تیزر تبلیغاتی به ویژه هنگامی که بیننده حوصله چندانی نداشته باشد، از دیگر مشکلات تبلیغات تلویزیونی است. در برنامه ریزی تبلیغات تلویزیونی، ملاحظات زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت برخی از این ملاحظات عبارت است از: هزینه، شکل کار، نحوه ظهور استعدادها، استفاده از زمان و فضا، ارایه مناسب عقیده اصلی ساخت تیزر تبلیغاتی و ارتباطش با اهداف تبلیغ و بازاریابی و مهمتر از همه ارتباط تبلیغ با کل برنامه و مبارزه تبلیغاتی (محمدیان، ۱۳۷۷ الف). آنچه در این قسمت قصد ارایه آن را داریم اصول اولیه نوشتن و اجرای آن در تلویزیون است این اصول در غالب کتابهای مربوط به تبلیغات آورده شده است و رعایت آنها اگرچه شرط کافی برای ارایه تبلیغ اثربخش نیست، اما شرط لازم برای توفیق تبلیغات تلویزیونی به شمار میآید و عدم رعایت آنها هرچند که سایر تکنیکها به خوبی رعایت شود، این نوع از برنامه  و اثربخشی آن را مخدوش می کند. در این بخش مهمترین اصول اولیه در نوشتن و  در تلویزیون مورد اشاره قرار میگیرد. این اصول به شرح زیر است.

  1. گفتیم که صدای پیام تبلیغاتی باید با تصویر ارتباط داشته باشد اما این به آن مفهوم نیست که آنچه در تصویر واضح و آشکار است بی جهت توضیح داده شود. تفسیر و توضیح تصویر، باید کمک به برقراری ارتباط بیشتر کند نه آنچه از طریق تصویر به راحتی قابل درک بوده و ارایه شده است، بدون دلیل با صدا بیان شود. در واقع صدا کمک میکند تا افکار مخاطب به همراه مشاهده تصاویر، اطلاعات مرتبط بیشتری را کسب کرده و با تبلیغ به پیش برود (راسل و لین، ۱۹۹۹).
  2. آنچه باید دانست این است که عموماً تلویزیون در جنبه های تصویری، اثربخش تر است تا جنبه های گفتاری. بیش از نیمی از علل شکست و یا توفیق ساخت تبلیغات تلویزیونی مربوط می شود به توانایی تصویر در ایجاد ارتباط با مخاطب. اگر تصویر بتواند با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کند می توان به موفقیت تبلیغ امید داشت، در غیر این صورت قویترین گفتارها و صداها در تبلیغات تلویزیونی بر روی تصاویر ضعیف ساخت تیزر تبلیغاتی و نامرتبط، ناموفق جلوه می کند. (متاسفانه این ضعف در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی کشورمان به چشم میخورد. در تبلیغات تلویزیونی، شرکتهای بسیاری را میتوان دید که مبالغ هنگفتی را صرف هزینه های تبلیغاتی خود کرده اند ولی عملاً از تمامی جنبه ها و امکانات تبلیغات تلویزیونی بهره مند نمی شوند و عملاً از تلویزیون آن استفاده ای را مشهود است) (محمدیان، ۱۳۷۷ ب).
  3. تعداد صحنه های یک تیزر در تلویزیون، باید به دقت مشخص شده و برنامه ریزی شود. ضرورتی ندارد که تعداد صحنه خیلی زیادی پخش شود (مگر اینکه بخواهید تمام مطالب را در یک تبلیغ، یکجا به بیننده بگویید و او را تحت تأثیر قرار دهید.) اصولاً تعدد صحنه بیننده را سردرگم میکند؛ البته در عین حال ما به هیچ وجه تبلیغات تلویزیونی در اختیار تبلیغ کننده می گذارد و باید حداکثر استفاده لازم، به جا و دقیق را از آن کرد. (برخی مواقع تبلیغ کننده صحنه های کم تحرک و ایستا را بنا به دلایلی خاصی مدنظر قرار می دهد که آنها حالتهای ویژهای است و فراگیر نیست.) اصولاً شما باید خود را جای بیننده بگذارید و از آن منظر به دقت، تبلیغات تلویزیونی را مطالعه کنید و زمان صحنه ها و تعداد صحنه های هر تبلیغ را بررسی کنید و ببینید که از نظر خودتان چه تبلیغاتی اثربخشی تر بوده است. انجام این کار به شما کمک میکند که اهمیت ارتباط و توالی منطقی صحنه ها و دنبال کردن و  نیز کشف کنید. در این صورت به خوبی متوجه خواهید شد هنگامی که صحنه ای طولانی و به اصطلاح کشدار است، شما علاقه مندید زودتر تمام شود و صحنه بعدی آغاز گردد (راسل و لین، ۱۹۹۹).
  4. بسیار حایز اهمیت است که این تولیدات در تلويزيون حالت تداوم، ارتباط پیش رونده داشته باشد تا اینکه بیننده بتواند به راحتی و با علاقه آن را دنبال کند. پریدن از این صحنه به آن صحنه، ذهن بیننده را مغشوش می کند. بیننده دقت و حوصله این را ندارد که یک نمایش تبلیغاتی سه صحنه ای که حرکات و صحنه هایش به هم هیچ ارتباط منطقی ندارد را در پایان به هم پیوند دهد. ساخت تیزر تبلیغاتی و صحنه هایش باید همانند جویی باشد که به نهر می پیوندند و در نهایت یک رود عظیم را تشکیل می دهد. از آن جوی به این رود عظیم یک توالی و پیشرفت منظم و منطقی وجود دارد. بیننده ای که توانایی و حوصله دنبال کردن افکار شما را در تبلیغاتتان نداشته باشد خیلی راحت با خاموش کردن تلویزیون و یا را های دیگر نظیر تعویض کانال و یا کم کردن صدا، خود را از شر تبلیغات شما خلاص می کند. استفاده صحیح و به جا از جنب های تصویری و بصری یا انتقالهای صحیح و دقیق و به موقع از صحنه ای به صحنه دیگر یک لطافت، ملایمت و حرکت منطقی به انتقال صحنه های شما میدهد (محمدیان، ۱۳۷۷ ب).
  5. چنانچه مقدور است نام، مارک و علامت کالا را نمایش دهید. اگر بسته بندی محصول دارای اهمیت است نمایی از آن نیز ارایه کنید. در غیر این صورت آرم کالا را پخش کنید. شناساندن نام، مارک و علامت و جا انداختن آن بسیار حایز اهمیت است.

آنچه در بالا اشاره شد. اصول اولیه و پایه ای است که در تبلیغات باید رعایت شود. رعایت این اصول شرط لازم برای تدوین تبلیغات تلویزیونی است اما شرط کافی نیست.

اصولاً برای تبلیغات در تلویزیون شیوه ها، متغیرها و تکنیکهای فراوانی وجود دارد که گاه نادیده انگاشتن و یا عدم آگاهی به آنها منجر به تصویر مخدوش و متناقض با آنچه ما به عنوان مدیر تبلیغات می خواهیم در ذهن مخاطب نقش ببندد، می شود. متاسفانه با مروری گذرا بر روی تبلیغات تلویزیونی کشورمان، مشاهده می کنیم که در بسیاری از این تبلیغات ساده ترین اصول ساخت تیزر تبلیغاتی در تلویزیون نیز رعایت نشده است و تبلیغ کننده نتوانسته است آن طور که باید و شاید از کلیه امکانات تصویر و صدا و حرکت به نحو احسن بهره گیری کند.

تلویزیون به عنوان یکی از رسانه های بسیار اثربخش و در عین حال متداول دارای مزایا و معایبی است از این رو نمی توان در همه موارد از آن بهره گرفت چه بسا در مورد بسیاری از کالاهای صنعتی استفاده از تلویزیون، دور ریختن پول شرکت باشد. از این رو در این قسمت نخست به مزایای تلویزیون می پردازیم سپس معایب آن را نیز مطرح می کنیم.

 

مزایای ساخت تیزر تبلیغاتی برای تلویزیون

در میان مزایای گوناگون، مهمترین مزایایی که برای تبلیغ در تلویزیون برشمرده شده است به قرار زیر است:

  • ترکیب صدا، تصویر، حرکت
  • جاذبه برای حواس
  • توجه و پوشش و دسترسی بالا

ترکیب صدا، تصویر ، حرکت

تلویزیون تمام عوامل موثر در فروش مستقیم، منظره، تصویر، صدا، حرکت و نمایش کالا را یک جا با یکدیگر ترکیب و عرضه می نماید (سلاحی و تکیه، ۱۳۵۱). از این رو در مقایسه با بسیاری از رسانه های تبلیغی دیگر موفق تر به نظر میرسد. اگر لرای ساخت تیزر تبلیغاتی مثالی در نظر بگیریم در روزنامه تصویر داریم اما صدا و حرکت را نداریم. در رادیو صدا را داریم اما تصویر و حرکت را نداریم اما تلویزیون با بهره گیری از این سه، حداکثر جاذبه را برای مخاطب فراهم می آورد.

جاذبه برای حواس

همانطور که گفته شد تلویزیون برای ایجاد ارتباط از امکانات متعدد بهره میگیرد و ترکیب مناسب صدا، تصویر و حرکت، چیزی که در رسانه های دیگر یافت نمی شود، بیش از سایر رسانه ها نظر مخاطب را به سوی خود جلب می کند. با ابداع تلویزیونهای رنگی و امکان استفاده از رنگ در تبلیغات، شدت جاذبه تبلیغات تلویزیونی در مقایسه با سایر رسانه ها بسیار زیاد شده است به گونه ای که امروزه اصولاً هنگامی که صحبت از تبلیغات می شود عموماً تلویزیون به ذهن مخاطب خطور میکند از این رو بیشتر شرکتهایی که علاقه مند به داشتن تبلیغ هستند عمدتاً اگر بودجه لازم را داشته باشند . علاقه مندند که تبلیغشان از تلویزیون پخش گردد و این همه به خاطر جاذبه زیاد تلویزیون برای زندگی بشری است.

توجه و پوشش و دسترسی بالا

امروزه حتی در کشورهای در حال توسعه، تلویزیون، پوشش خود را تا دوردست ترین نقاط کشور توسعه داده است. در بسیاری از مناطق کشور که روزنامه ها راهی ندارد و یا با تاخیر زیاد ارایه می شود تلویزیون به راحتی جای خود را در میان اعضای خانواده باز کرده است. و ساخت ساخت تیزر تبلیغاتی به مجرد این که به روستا و یا منطقه ای برق داده می شود، تلویزیون هم بلافاصله به آن مناطق راه مییابد. از این رو دارای پوشش وسیعی می باشد. امروز در بسیاری از شهرهای کشور هنوز روزنامه و مجله ها با تاخیر در اختیار مردم قرار میگیرد که این امر بر اهمیت تلویزیون جهت تبلیغات می افزاید.

معایب کار برای تلویزیون

تلویزیون در عین برخورداری از محاسن زیاد که تنها به سه مورد از آن در بالا اشاره شد دارای معایب چندی نیز می باشد که به برخی از آنها در اینجا اشاره می شود.

  • هزینه زیاد
  • تراکم بالاى ساخت تیزر تبلیغاتی در تلويزيون
  • عبور سریع تبلیغ
  • گزینش ضعیف مخاطبان

هزینه زیاد

مسلماً در مقایسه با سایر رسانه ها مبالغی که جهت پخش تبلغ رسانه ای باید پرداخت شود بسیار بالاست.

گرچه در پاره ای از مواقع هزینه ساخت تیزر تبلیغاتی به ازای هر هزار نفر بیننده برای تولید یک آگهی خیلی کم می شود اما یک حداقل هزینه ای همیشه در عملیات تلویزیونی هست که برخی موسسه ها را از نزدیک شدن به تلویزیون و انجام تبلیغات تلویزیونی برحذر می دارد. علاوه بر قیمتی که هر موسسه برای خرید زمان پخش میدهد معمولا هزینه های گزاف دیگری را جهت عوارضی، مالیات و یا حتی تولید پیام باید بپردازد. تهیه سی ثانیه تبلیغ تلویزیونی خود هزینه بسیار سنگین دارد ولی اگر چندین دفعه در زمانهای مختلف پخش شود و بتواند به معرض تماشای عده زیادی گذاشته شود ممکن است تا اندازه ای جبران هزینه آن بشود (سلاحی و تکیه، ۱۳۵۱). هزینه ساخت در کشورهای اروپایی و امریکا به طور سرسام آوری بالاست. اما در کشور ماگرچه هزینه ساخت فیلم صنعتی و تبلیغاتی اگر قرار باشد تولید مناسبی تهیه شود بالاست اما با این حال با یک شکاف قیمتی خیلی بالایی در مقایسه با  کشورهای اروپایی و امریکایی است. با اینکه هزینه تولید تیزر در ایران در مقایسه با شرکتها و مردم بالاست. به گونه ای که هر شرکت ایرانی جرأت مالی تبلیغ در تلویزیون را ندارد و تبلیغات تلویزیونی منحصر به شرکتهایی می شود که توان مالی بالایی دارند.

تراکم بالاى تبليغات در تلويزيون

تلویزیون در عین حال که رسانه ای بسیار موثر، مناسب و مفید برای تبلیغ بسیاری از کالاهاست در عین حال دارای یک ضعف عمده نیز میباشد و آن عبارت است از تراکم بالای ساخت تیزر تبلیغاتی در تلویزیون، که همواره برای صاحبان کالا مشکل ساز بوده است.

تراکم بالای تبلیغات در تلویزیون، در سالهای اخیر به شکل بحرانی، بغرنج و ناراحت کننده در آمده است. متاسفانه گاه و بیگاه در ابتدای برنامه ها، میان برنامه ها، انتهای برنامه ها و بالاخره در هر جایی که امکانپذیر باشد آنقدر ساخت تیزر تبلیغاتی پخش می شود که موجب تنفر و بیزاری مخاطبان به این امر می شود. این تراکم شدید تبلیغات علاوه بر بیزاری بیننده، موجب میشود که تبلیغات گم بشود. اصطلاحاً هنگامی که تبلیغات زیادی از تلویزیون پخش می شود و دقت فرد به دلیل تعدد تبلیغ کم میگردد عنوان میکنند که تبلیغ در لابهلای تبلیغهای دیگر گم شده است.

در تلویزیون ما پیام بازرگانی به عنوان یک لحظه ثبات یافته یا به عنوان یک حضور زنده و ارگانیکی حضور نادری دارد. تعداد آنها که به سرعت از یاد میرود بسیار است. در یک زمان معین چند دقیقه ای، دهها کلیپ، فرصت حضور مییابند. این خود یک عامل برای فراموشی آنهاست (نامجو، ۱۳۷۸).

تاثیر تصاویر بر حافظه ساخت تیزر تبلیغاتی

شواهد مستندی وجود دارد که محافظه تصویری افراد بسیار قویتر از حافظه واژه ای افراد است. یعنی افراد با ساخت تیزر تبلیغاتی تصاویر را بهتر در ذهن به خاطر میسپارند تا واژه ها را. از این رو، آمار و اطلاعات نشان میدهد که اطلاعاتی که در قالب تصاویر ارایه می شود، بیشتر در ذهن بیننده می ماند. یقیناً جنب های تصویری تبلیغ بیشتر احتمال جلب نظر بیننده را دارد. در حقیقت مطالعه هایی که بر روی حرکات چشم انجام گرفته است، حاکی از آن است که حدود نود درصد از بینندگان در تبلیغ تصویر اصلی را قبل از خواندن متن مورد توجه قرار میدهند (سولومون، ۱۹۹۹).

اگرچه تبلیغات تصویری، بیشتر باعث به خاطر ماندن تبلیغ می شود، اما لزوماً درک از تبلیغ را بالاتر نمی برد. یک مطالعه نشان داد که اخبار تلویزیونی که با تصاویر ارایه می شود بیشتر باعث به خاطر ماندن خبر می شود حتی با وجود اینکه درک فرد را از متن بالاتر نمی برد.

عبور سریع

هر تبلیغ در تلویزیون به سرعت از نظر بیننده می گذرد و بعضا در ساخت تیزر تبلیغاتی بیننده فرصت تحلیل آن را پیدا نمی کند این در حالی است که تبلیغاتی که در مجله می شود، مداوم در معرض دید مخاطب قرار دارد. اگر مخاطب هنگام پخش تیزر پای تلویزیون نشسته باشد و حواسش هم به تلویزیون باشد ممکن است تبلیغ مزبور را ببیند در غیر این صورت تبلیغ سرعت هضم آن را پایین می آورد. حقیقت امر آن است که بسیاری از تبلیغات تلویزیونی بدون اینکه مورد توجه مخاطب قرار گیرد، به اتمام می رسد و تبلیغ بعدی پخش میشود.

گزینش ضعیف مخاطبان

به علت آن که ساخت تیزر تبلیغاتی تلویزیون وسیله ارتباطی انبوه است، نمی شود عده مشخصی از بینندگان را از بین تمام کسانی که چشم به صفحه تلویزیون دارند انتخاب کرد. همانطور که گفته شد موسسه هایی که کالایی را تبلیغ می کنند مجبور هستند که عده مخصوصی را برای شنیدن یا دیدن یا خواندن پیام و تیزر خویش انتخاب نمایند (سلاحی و تکیه، ۱۳۵۱). اما خوشبختانه در سالهای اخیر به ویژه با متنوع شدن شبکه های پخش تلویزیونی، هر شبکه تقریباً مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است از این رو تلویزیون نیز رفته رفته با تنوع بخشیدن بیشتر به شبکه های خود میتواند این نقیصه خود را کاهش دهد.

نتیجه

پس میتوان نتیجه گرفت سابقه و دانش موسسات ساخت تیزر تبلیغاتی از مهمترین ارکان انتخاب آنهاست. پادان با ۱۴ سال سابقه درخشان و همکاری با برترین هنرمندان و روانشناسان صنعتی کشور به شما اطمینان میدهد که در زمینه فیلم های تبلیغاتی و صنعتی بهترین گزینه برای شماست. ما با حذف واسطه ها، هم هزینه ها را کاهش داده ایم و هم کیفیت را به غایت مطلوب شما نزدیک تر کرده ایم. با ما تماس بگیرید، ما با افتخار به شما مشاوره خواهیم داد. ما افتخار همکاری را برای خودمان میخواهیم نه برای شما!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *