دسته‌بندی: استودیو

گویندگان کتاب صوتی

گویندگان کتاب صوتی

گویندگان کتاب صوتی هنرمندانی هستند با هنر خود کلمات نگارش شده در کتاب را به آوا های دلنشین تبدیل می کنند. در جهان امروز که کمتر کسی برای کتاب خواندن زمان دارد، کتاب صوتی می تواند راه حل کم نقصی برای این مشکل باشد. ما در این مقاله علاوه بر توضیح در مورد کتاب صوتی، چند تن از گویندگانی که در زمینه کتاب صوتی محبوب و مشهور هستند را برای شما معرفی میکنیم.

کتاب صوتی چیست؟

کتاب صوتی یا کتاب گویا، متن یک کتاب است که توسط یک یا چند گوینده خوانده و ضبط می شود. این اثر می تواند با جلوه های صوتی و موسیقی همراه باشد یا حتی به صورت نمایشنامه اجرا شود. در بعضی مواقع نویسنده با صدای خود کتاب خویش را می خواند و گاهی گویندگان حرفه ای کتاب صوتی این کار را انجام می دهند. مهم ترین ویژگی کتاب صوتی این است که در هر مکان و زمانی می توان به آن گوش داد.

مزایای ضبط کتاب صوتی در پادان

ما در استودیو پادان همه امکانات لازم برای ضبط موسیقی، کتاب صوتی، ضبط پادکست، نریشن، دوبلاژ و فعالیت های دیگر را در اخنیار داریم تا نتیجه ای با کیفیت ارائه دهیم. گویندگی برای تیزر و فیلم از مهارت های مهم گروه هنری پادان است. پادان با در اختیار داشتن محیطی حرفه ای، و سابقه درخشان همکاری با مشاهیر گویندگی، دوبلاژ و نریشن. یکی از برترین گزینه ها برای صوتی کردن کتاب است.

موسسه فرهنگی هنری پادان در کنار تولید آثار سینمایی و تلویزیونی، تولید تیزر و فیلم تبلیغاتی، از دیرباز در زمینه صدا، موسیقی و گویندگی فعالیت داشته است.

گوینده در حال ضبط کتاب صوتی
ضبط کتاب صوتی

چه کسانی در پادان گویندگی می کنند؟

همانطور که گفته شد استودیو گروه هنری پادان افتخار همکاری با مشاهیر بنامی چون زنده یاد منوچهر اسماعیلی، زنده یاد چنگیز جلیلوند، زنده یاد حسین عرفانی، زنده یاد پرویز بهرام، استاد نصرالله مدقالچی، منوچهر والی زاده، ناصر طهماسب، سعید مظفری، محمود قنبری، ناهید شعشعانی، ژرژ پطرسی، ژاله صادقیان، و هنرمندان شهیر دیگری را در زمینه گویندگی و دوبلوری داشته و دارد.

ارتباط و نفوذ این موسسه فرهنگی هنری در زمینه انتخاب گویندگان موجب شده است تا پادان بتواند این هنرمندان را گرد هم آورد تا گلچینی از برترین دوبلور ها را داشته باشد. هر چند برخی از گویندگان کتاب صوتی انجام نمیدهند.

مطلب پیشنهادی :تجهیزات مورد نیاز برای استودیو ضبط صدا

چرا کتاب صوتی؟

امروزه دغدغه های زیاد افراد موجب شده است تا کمتر به سمت خواندن کتاب بروند و همین مورد باعث دور شدن مردم از دنیای کتاب شد. به همین دلیل ناشران به این فکر افتادند که چگونه می توان در حین رانندگی، استراحت، ظرف شستن! و حتی خانه تکانی یک کتاب خواند. آنجا بود که راه حل صوتی کردن کتاب به ذهن افراد رسید.

اینکه بتوان در زمان انجام کار یک کتاب را بشنوی و از محتوا، شروع و پایان آن لذت ببری، امتیاز فوق العاده ای به حساب می آید. ناگفته نماند که صدای گوینده در این بین بسیار اهمیت دارد، اینکه لحن او چقدر شما را جذب کتاب کند، از مهارت های یک گوینده کتاب صوتی به شمار می آید. این تخصص پادان است که صدای گوینده را در راستای فضای کتاب مورد نظر انتخاب کند؛ برای مثال یک کتاب به صدای بچه گانه، قدیمی یا پیر و کتاب دیگر به صدای شاداب یا بم تر نیاز دارد. حتی در برخی مواقع نیاز است چند صدا را با یکدیگر ترکیب کرد. پس میتوان با در نظر گرفتن موضوع و ژانر کتاب و همچنین نظر نویسنده به یک انتخاب بسیار عالی برای گوینده کتاب صوتی رسید.

تبدیل کتاب متنی به کتاب گویا

چه مهارت هایی لازم است تا یک کتاب به کتاب صوتی تبدیل شود؟ اولین مهارت فن بیان دقیق، درست و واضح است. بیان گوینده باید به گونه ای باشد که فضای ذهنی نویسنده را به بهترین شکل به شنونده کتاب برساند. اگر کتابی دارای شخصیت باشد، گوینده میتواند به جای آنها صداسازی کند، یا از دیگر گویندگان دیگری برای شخصیت ثانویه استفاده شود.

خلاقیت یکی دیگر از مهارت های مهم گوینده است؛ او باید با شخصیت پردازی به تمام نقش های داستان جان ببخشد. این شخصیت ها به لحاظ لهجه، سن، لحن و موارد دیگر باید باهم تفاوت داشته باشند. در غیر این صورت گوینده باید با مهارت و تکنیک های حرفه ای خود به صورت یک راوی متن را بخواند.

مراحل ضبط و تولید کتاب صوتی چگونه است؟

برای ضبط کتاب صوتی در استودیو پادان باید مراحلی را طی کرد. در این موسسه اولین کار بررسی کتاب می باشد. پس از صحبت با نویسنده، گوینده کتاب انتخاب می شود. در این مرحله کتاب به قسمت های مختلف تقسیم می شود؛ پس از ضبط کتاب به مرحله ویرایش صدای ضبط شده می رسیم. نکته مهم در این مراحل هماهنگی بین گوینده کتاب، ناظر ضبط و صدابردار است. اگر هماهنگی بین آنها دقیق نباشد نتیجه نهایی قابل قبولی حاصل نخواهد شد. این پروسه ی سنگین در پادان با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده انجام می شود.

انتشار کتاب صوتی در موسسه فرهنگی هنری پادان

پس آماده شدن کتاب و ضبط و ویرایش، نوبت به ساخت فایل کتاب صوتی می رسد. پس از آن باید تصمیم گیری کرد که این اثر در چه پلتفرمی منتشر شود. بنابراین با ناشر های مختلفی صحبت می شود. بعد از توافق مالی و تقسیم مقدار فروش بین ما و ناشر، باید مجوز کار گرفته شود تا بتوان کتاب صوتی را منتشر کرد.

شما با شنیدن صدای برترین گویندگان همکار پادان به قسمت نمونه صداهای گویندگان و دوبلور ها مراجعه بفرمایید و گوینده کتاب صوتی خود را انتخاب کنید. کارشناسان ما به شما کمک می کنند تا بهترین اثر خود را با کیفیت عالی و هزینه کم خلق کنید.

برخی گویندگان کتاب صوتی

گویندگان زیادی کار کتاب صوتی انجام میدهند. اما در این میان عده ای بسیار محبوب هستند و توانسته اند در میان مخاطبان این نوع خاص از صدا جایگاه ویژه ای پیدا کنند. چند نفر از این هنرمندان را برای مثال نام میبریم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *