از اینستاگرام پادان دیدن کنید Padan's Instagram

نوه تالکین «بازگشت پادشاه» را ضعیفترین فیلم از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها می‌داند

دسته‌بندی: نقد و بررسی
زمان مطالعه: 1 دقیقه

ارباب حلقه‌ها به یکی از آثار تعریف‌کننده در ژانر فانتزی تبدیل شده است. داستان حماسی نبرد خیر و شر در دنیای جادویی سرزمین میانه، حتی پس از دهه‌ها همچنان محبوب است و بخشی از این محبوبیت به دلیل معرفی این داستان به مخاطبان در قالب‌های دیگر است. کتاب‌های جی. آر. آر. تالکین چندین بار با درجه‌های مختلفی از دقت به آثار اصلی، اقتباس شده‌اند.

سایمون تالکین ارباب حلقه ها بازگشت پادشاه

این رمان‌ها پرجزئیات و گسترده هستند و مطالب بیشتری از آنچه در یک فیلم جا شود در خود دارند. مشهورترین اقتباس‌ها شامل فیلم انیمیشنی رالف بکشی، ویژه‌برنامه تلویزیونی بازگشت پادشاه از رَنکین/بَس و اخیراً سه‌گانه لایو اکشن پیتر جکسون هستند. هرچند همه این آثار بر پایه نوشته‌های تالکین ساخته شده‌اند، اما هیچ‌کدام کاملاً بی‌نقص نیستند.

با این حال، فیلم‌ها، به‌ویژه تفسیر پیتر جکسون، به طور گسترده‌ای توسط طرفداران پذیرفته شده‌اند. دنیای سینمایی جکسون شامل سه‌گانه هابیت، انیمیشن آینده ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم و فیلم‌های لایو اکشن دیگری است که در راه هستند. اگر این موفقیت کافی نبود، سه‌گانه جکسون هنگام انتشار با تحسین منتقدان مواجه شد، و هر سه فیلم عملکرد خوبی داشتند، اما فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه بهتر از دو فیلم قبلی عمل کرد. با این حال، نوه تالکین، سایمون تالکین، انتقادهای خاصی به این فیلم داشت و آن را ضعیف‌ترین اقتباس از سه‌گانه می‌داند و واقعاً هم دلیل درستی برای این نظر دارد.

سایمون تالکین «بازگشت پادشاه» را ضعیف‌ترین فیلم سه‌گانه نامید

سایمون تالکین نوه جی آر آر تالکین
سایمون تالکین نوه جی‌آر‌آر تالکین است و خودش نیز چندین رمان نوشته است.

نامیدن یک قسمت به‌عنوان ضعیف‌ترین فیلم از سه فیلم قدرتمند به معنای بد بودن آن نیست. به هر حال، یکی از این فیلم‌ها باید کمی کمتر از دو فیلم دیگر برجسته باشد. با این حال، «بازگشت پادشاه» موفق به کسب اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد؛ جوایزی که دو فیلم دیگر موفق به دریافت آن‌ها نشدند. برخلاف استقبال منتقدان، سایمون تالکین در سال ۲۰۰۳ به بی‌بی‌سی گفت که اگرچه این فیلم از نظر بصری بسیار چشمگیر است، اما دو فیلم دیگر اقتباس‌های بهتری بودند. او با این نظر باعث شد طرفداران داستان‌های پدربزرگش به این فکر کنند که چرا «بازگشت پادشاه» می‌توانست بهتر باشد.

سایمون تالکین در تأیید گفته‌هایش اظهار داشت که در فیلم پایانی سه‌گانه اتفاقات زیادی رخ می‌دهد و همین موضوع باعث پیچیدگی بیش از حد آن شده است. در این بخش از داستان، شخصیت‌های اصلی از یکدیگر جدا شده‌اند و فیلم برای توضیح کل داستان باید بین چندین مکان مختلف جابه‌جا شود. این موضوع اغلب جریان یک داستان را با داستان دیگر قطع می‌کند. تالکین مدعی شد که در «بازگشت پادشاه»، برخلاف «یاران حلقه» که همه در یک سفر همراه بودند، مخاطب گاهی گیج می‌شود که چه کسی در حال انجام چه کاری است.

او توضیح داد که اگرچه فیلم شامل صحنه‌های خارق‌العاده‌ای است، اما او ترجیح می‌داد صحنه‌های نبرد و جلوه‌های ویژه بیشتری حذف شده و به جای آن‌ها بر توسعه شخصیت‌ها تمرکز بیشتری شود. این نظر شاید محبوب نباشد (چراکه بخش‌های مهمی از کتاب اصلاً وارد فیلم نشده‌اند)، اما نقد تالکین منطقی به نظر می‌رسد.

سایمون تالکین درباره «بازگشت پادشاه» حق دارد

اگرچه «بازگشت پادشاه» از ابتدا تا انتها سرگرم‌کننده است، اما این نظر که فیلم بیش از حد مملو از صحنه‌های اکشن است، قابل تأیید است. با پیشروی داستان و افزایش خطرات، این فیلم بیشترین میزان خطر و اکشن را در خود جای داده است. در طول فیلم، فرودو (الیجا وود) و سم (شان آستین) با شلوب مواجه می‌شوند و سپس قبل از نابودی حلقه با گالوم (اندی سرکیس) روبرو می‌شوند. سایر شخصیت‌ها در نبرد دشت‌های پلنور و نبرد دروازه سیاه مبارزه می‌کنند، که تمام این‌ها در طول مدت زمان سه ساعت و نیم فیلم رخ می‌دهد. فیلم مملو از خشونت، شدت و جلوه‌های ویژه است، اما توسعه شخصیت‌ها در اولویت قرار نمی‌گیرد. فرودو آن‌قدر تحت تأثیر حلقه است که چیزی جز تمرکز بر مأموریتش از او دیده نمی‌شود و در مورد نبردها نیز تمرکز بیشتر روی اکشن است تا شخصیت‌ها.

اگرچه افراد کمی این مشکل را به روشنی سایمون تالکین بیان می‌کنند، بسیاری از طرفداران با او موافق هستند و از پایان‌های متعدد فیلم انتقاد دارند. این پایان‌ها شامل نابودی حلقه، تاج‌گذاری آراگورن (ویگو مورتنسن)، بازگشت هابیت‌ها به خانه و در نهایت سفر فرودو می‌شوند. فیلم پر از اکشن است تا جایی که به نتیجه‌گیری می‌رسد، اما این پایان‌ها همچنان ادامه می‌یابند. به طور کلی، این فیلم تلاشی تحسین‌برانگیز برای اقتباس از کتاب است، اما به دلیل زمان محدود نتوانست همه چیز را در خود جای دهد و تالکین به درستی اشاره کرد که فیلم اولویت را به اکشن داده است.

نوشته‌ای از کندال میر از سایت کولیندر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *